Turismul cu buget de criză

Se ştie că turismul nostru cam dă dintr-un chicior a moarte, e un fel de leşinătură gălbejită care-şi tîrîie băşinile de pe o zi pe alta ca un moşneag ce trăieşte doar din amintiri. Nu cred că fac bine vorbind aşa urît de un sistem care cică ar vrea să se revergoreze dar sînt convins că exemple precum Băile Herculane sau Slănic Prahova, unde am trăit o nasoală întoarcere în timp, mulţi dintre voi le cunoaşteţi.

Am auzit de curînd că doamna de fier a turismul românesc are de gînd să privatizeze tot praful acesta. Nu mă opun iniţiativei minunate, doar trăiesc cu impresia că se privatizează cu 20 de ani întîrziere şi că pute a tranpiraţie de mogul românesc motiv pentru care propun ca această campanie să fie promovată sub sloganul „Fie pomană, ducă-se dracului!„.

Apropos de promovare, că aici vroiam să ajung, ministerul condus de doamna de fier se află într-o campanie asiduă de imagine. Nu ştiu ce fel de turism promovează ministerul lor dar pot estima o cheltuială cam măricică pentru un turism atît de anemic! De pildă, am observat cu ochiul meu ager de viezure mutant, pe ProTv la oră de maximă audienţă, într-un calup publicitar de aproximativ 10 minute, că au intrat 4 spoturi publicitare ale Ministerului Turismului.

Dar să trecem la socoteli:

  • 1 min = 8000 € – estimez minutul de publicitate în prime time (peak time) undeva între 7 şi 10.000 euro. Deci de la mine putere un minut de publicitate pe ProTv, între „Ştiri” şi „Sport”, este de 8000 euroi dolofani;
  • 30 sec/spot – dupe cîte am văzut eu ministerul nu s-a jucat cu jumătăţi de măsură, adicătelea a folosit jumătatea de minut ca măsură fixă, că doar dă bani de la mine… După cum ştii există campanii publicitare care folosesc clipuri de 10, 15 sau 20 secunde dar în cazul nostru toate spoturile au 30 secunde;
  • barterul îl scoatem din calcul pentru că stăm cam rău cu bănuţii iar Media Pro nu cred că-şi permite să rateze o ditamai vaca de muls.

În aceste condiţii cele patru clipuri publicitare difuzate în prime time ne costă aproximativ 16.000 €/seară. Din cîte am observat cele patru clipuri mai intră şi dimineaţa. Reducem preţul cam la un sfert şi mai cheltuim astfel încă 4000 €/dimineaţă. Probabil campania nu se difuzează chiar în fiecare zi dar fac un exerciţiu de imginaţie şi estimez că acoperă 10 zile dintr-o lună. Rezultat final = 200.000 €

Ca să fiu corect pînă la capăt trebuie să specific faptul că nu aşa se vinde spaţiul de antenă pe radio sau televiziune. Calculul este ceva mai elaborat şi are în vedere punctul de rating atins la un anumit moment iar fiecare post de radio sau tv are preţurile proprii pentru acest punct de rating. Ceea ce vedeţi mai sus este un calcul estimativ făcut după mintea mea de viezure. Dar chiar şi aşa, o cheltuială de 200.000 de euro în 10 zile la o singură televiziune mi se pare cam multicel.

Probabil aceste campanii au rostul lor. Ceea ce-mi doresc este ca ele să aibă o finalitate în beneficiul nostru, al celor care plătim. Şi îmi mai doresc ceva: cei responsabili să vină cu un raport cheltuieli/beneficii din care să aflăm costul real şi că s-a îmbunătăţit calitatea turismul românesc. Dacă nu e aşa înseamnă că şi-au făcut campanie electorală pe spinarea noastră, corect?

foto: creative marketing

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

One Response to “Turismul cu buget de criză”